maandag 31 augustus 2009

Apotheek

Tja, wat doe je als je de dag voor een mountainbikewedstrijd je auto in de Duitse startplaats parkeert, richting inschrijving loopt en een apotheker ziet? Juist, je bent wedstrijdfietser, dus je haalt nog even een paar prestatiebevorderende middelen. Jammer dat het groepje bikers dat ook op de parkeerplaats stond niet echt naar ons keek, toen we naar binnen gingen en met een klein pakketje de apotheek weer uitkwamen. Ook de opmerking 'in Nederland krijg je dit alleen op recept' hoorde ze niet echt. Gelukkig hadden we er zelf schik om en hielp de onschuldige inhoud van het doosje me een dag later.

Cafeïne is een legaal prestatiebevorderend middel dat door miljoenen, misschien wel miljarden mensen dagelijks gebruikt wordt om wakker te worden, scherp te blijven of energie te krijgen. Het zit niet alleen in koffie en cola, maar het is ook in pilvorm te krijgen. Even oppassen met de dosering, maar je gaat er ook tijdens het fietsen hard op. Tibor had een hele strip bij zich en stond in het startvak al te stuiteren, ik beperkte met tot een viertal pilletjes voor onderweg. Daarvan verloor ik er onderweg in de Zierenberg Bikemarathon eentje, net als twee peperkoekrepen en een paar energiegelletjes. Dat laatste was niet zo slim, het was me vorige week ook al bijna overkomen, zo is te lezen in een verslag van collegabiker Riny. Met behulp van de cafeïne, een paar slokken cola en een halve banaan bij de laatste verzorging kon ik m'n race toch nog fatsoenlijk uitrijden.

Het ging wel lekker. Kon op de eerste klim met de kopgroep mee, maar moest ze op het eerste smalle paadje laten gaan omdat een Belg voor me uit z'n pedaal schoot. Was misschien maar beter ook, want ik was al goed in het rood aan het rijden en kon daarna m'n eigen tempo oppakken. Het parcours in de buurt van Kassel had een paar adembenemende uitzichten, zoals ik ze zelden tijdens een marathon heb gezien en een paar leuke technische afdalingen. Maar op de eerste kilometers van het twee keer af te leggen rondje na was het een racebaan. We gingen rond (106km, 2500hm) met een gemiddelde van boven de 24, says enough. Zevende werd ik, m'n eerste top tien overall in een Duitse marathon (de estafetterace van vorige week niet meegeteld). Tibor was misschien wel dankzij z'n dosis cafeïne (vijftien kopjes koffie totaal) ontketend, miste het podium op een haar na en werd vierde.

Uitslag hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten