maandag 28 september 2009

Contrast

Het contrast tussen mijn sportomgeving van vorige week zaterdag en afgelopen zaterdag had niet groter kunnen zijn. Van de schitterende heuvels en frisse bossen rondom het Duitse Sankt Wendel, naar de kleine, warme, oude, naar zweet stinkende sporthal van volleybalvereniging Achilles in het altijd met een boerenluchtje omgeven Beugen. Naast het verschil in omgeving, was er ook een klein verschil in inspanning. Van volledig in je eentje jezelf afpeigeren op een fiets, tot een teamprestatie met balgevoel en veel korte, intensieve sprintjes en sprongen. Ik hou van beide, al baalde ik zaterdagavond tegen half tien wel even van het volleybal. Teamgenoten, vrees niet, het is al weer bijgetrokken.

Nadeel van volleybal is dat je soms gruwelijk kunt verliezen. Bij fietsen kun je een slechte prestatie leveren, maar er kan er maar één winnen en ook als je laatste wordt dan nog heb je aardig je best gedaan door een fiks aantal kilometers af te leggen. Nee, bij volleybal verlies je van je directe tegenstander, die je ook nog moet feliciteren na afloop en die je dan nog even een glimlach nageeft. Genieten.

De ergste verliespartij die mijn teamgenoten en ik van Shock'82 H1 leden was een paar jaar geleden tegen Havoc in Haps. We moesten winnen wilden we nog aanspraak maken op de titel, hadden veel publiek meegenomen maar kwamen er totaal niet aan te pas. We konden de druk niet aan en werden compleet weggeslagen. Vooral de laatste set, toen een aantal Hapse dames hun clubgenoten langs het veld kwamen aanmoedigen en wij letterlijk geen bal meer goed raakten, was een drama. Ik wilde van dat veld af, maar dat ging natuurlijk niet. Goed, zo erg was het afgelopen zaterdag niet, maar we verloren wel met 3-1 en dat had niet gehoeven.

Voordeel van volleybal: een week later kun je het weer rechtzetten tegen een andere tegenstander. Laten we nou nu zaterdag weer tegen - zo heb ik gehoord - dezelfde gasten van Havoc mogen. Ik stel voor dat we daar even iets recht gaan zetten.

3 opmerkingen:

  1. Haps is net het kleine broertje van Cuijk. En ja, verliezen van het kleine broertje en daarmee je kampioenschap verspelen is pijnlijk. De grote broer is boos, voelt zich vernederd en wil het kleine broertje verslaan. Wie niet sterk is moet slim zijn. De verbale kracht, lees: bluf, van Cuijk wordt geparreerd door de slimheid van Haps. Ik zeg: 3-0 voor Haps, wat een heerlijke uitslag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het betreft indd hetzelfde team als 3 jaar geleden. Ik zeg nieuwe ronde, nieuwe kansen!

    Haps heeft het de eerste wedstrijd ook zwaar gehad, dus daar moeten we de kracht maar uit putten.. daarnaast worden WIJ natuurlijk alleen maar beter met de jaren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Juul Graag maak ik je erop attent dat de geschiedenis zich herhaalt. Weer een team van Shock (heren 3) staat eerste maar verliest kansloos van Havoc met 4-0. Ik heb geen idee hoe deze "oude rotten" zich gevoeld hebben, maar blij waren ze niet. Gelukkig waren er deze keer eens geen "oerwoudgeluiden" van Cuijkse zijde, nu was er blijkbaar sprake van spionage..... Ach dat heeft zich dan in ieder geval dubbel en dwars terugbetaald zullen we maar zeggen.....

    @Bart mooie woorden en ook nog eens 100% waar.

    BeantwoordenVerwijderen