maandag 15 november 2010

Overmacht

Column uit De Gelderlander - editie Maasland Sport van 23 oktober.

Zeven wedstrijd gespeeld. Zeven keer gewonnen. Meer dan twintig doelpunten voor (22!) en slechts ééntje tegen. De overmacht van SES Langenboom in de vijfde klasse G is dit jaar groot. De eerste periodetitel is al binnen. Het doet me denken aan de overmacht waarmee Ajax halverwege de jaren negentig landskampioen werd van Nederland: zonder ook maar één wedstrijd te verliezen.


Toen, het was aan het begin van mijn grote liefhebberij voor sport, wist ik niet zo goed wat ik met de overmacht van de Amsterdamse club aan moest. Ik zat in de laatste jaren van de basisschool en in de korte tijd dat ik het voetbal op de voet volgde had ik dankzij mijn broer een (nog steeds durende) voorliefde ontwikkeld voor Feyenoord. Als fanatiek aanhanger van de club uit Rotterdam - iets dat toen overigens leuker was dan nu - kon ik natuurlijk niet erg blij zijn met het kampioenschap van Ajax. Toch vond ik het op een of andere manier fantastisch om te zien hoe het elftal van trainer Louis van Gaal de eredivisie domineerde. Ik had het zonde gevonden - en dat is de eerste keer dat ik dat toegeef - als ze een wedstrijd hadden verloren.


Met betrekking tot de vijfde klasse G ben ik natuurlijk zo neutraal als wat. Het maakt mij als verslaggever helemaal niet uit welke van de twaalf clubs kampioen wordt. Van HBV tot VIOS’38: ik doe met even veel plezier verslag van een eventueel kampioenschap. Maar als de ploeg van trainer Claus Foederer zo doorgaat mag ik ruim voor het einde van de competitie richting hun kampioenswedstrijd. Opnieuw,  nu als verslaggever, weet ik niet zo goed wat ik met dit stukje overmacht aan moet. Ik hink weer op twee gedachten. Het is prachtig om de Langenbomenaren zo te zien domineren. Maar de altijd spannende, derbyrijke en onvoorspelbare vijfde klasse G stevent zo op een erg saai seizoen af. En dat is toch wel jammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten