woensdag 13 april 2011

Kom eens op, jongens!

Column uit De Gelderlander editie Maasland Sport van zaterdag 19 maart. 
 

Mijn hoogtepunt als voetballer beleefde ik ergens in de lente van 1996. Op het grasveld van basisschool De Regenboog in Cuijk speelde ik in het speelkwartier een wereldpot. Althans, zo voelde het. Ik beschikte op die zonnige dag tot mijn eigen verbazing over een blakende voetbalvorm. Ik had snelheid, behield overzicht en maakte passeerbewegingen. Ik schoot de bal minimaal één keer tussen de als doelpalen dienende jassen, en ik was toch zeker bij drie andere doelpunten betrokken. Ik hield aan die zeldzame gebeurtenis zo’n goed gevoel over, dat ik het me nu nog kan herinneren. Maar zo spectaculair als ik het me herinner zal het wel niet geweest zijn. Want voetballen, dat trok me helemaal niet. Daar was ik al veel eerder achter gekomen.
Nee, ik koos toen ik een jaar of negen was - zoals dat vaker in families gaat - voor dezelfde sport als mijn twee broers: volleybal. Een sport die in die tijd bij jongens redelijk populair was. Ik kwam in ieder geval bij een club terecht (Shock’82) waar genoeg andere jongens speelden. Maar vandaag de dag is het bij de jeugd niet meer zo als een jaar of vijftien geleden. Als nu een jongen in het speelkwartier er achterkomt dat hij totaal geen plezier beleeft aan het met zijn allen achter een bal aan rennen, dan bedenkt hij zich wel drie keer voordat hij voor volleybal als alternatieve sport kiest. Volleyballen is namelijk in de belevenis van de huidige jeugd vooral een meisjessport geworden.

Alle volleybalclubs in de regio kampen met hetzelfde probleem: er is genoeg aanwas van jonge leden. Volleybal is populair. En terecht, want het is een spectaculaire, technische en dynamische sport. Minigroepen puilen uit. Maar: voor het overgrote deel met meisjes. Het is een imago-probleem onder jongens wat maar lastig op te lossen is. De mannelijke spoeling bij clubs wordt dunner en dunner. Herenteams verdwijnen. Kom eens op jongens: ga volleyballen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten