maandag 3 augustus 2009

Montafon

Het liefst was ik na tachtig kilometer met kleren en al in het zwembad waar ik voorbij fietste gesprongen. Maar ik besloot er nog 75 kilometer aan vast te plakken. En die gingen niet vanzelf, integendeel. Als ik zaterdagmorgen had geweten wat ik allemaal voor mijn wielen zou krijgen, weet ik niet of ik wel gestart zou zijn in de Montafon M3 Bikemarathon in Schrunz (Oostenrijk). Iets meer dan 155 kilometer. Loodzware kilometers, weet ik nu.

De eerste negentig waren op zich te doen. Had nog energie, prachtige uitzichten, fijn groepje. Een aantal technische stukken kostte me wel wat meer kracht dan gehoopt: ik voelde tijdens het (teveel) remmen de blaren in mijn handpalmen ontstaan en moest toch wel wat stukjes lopen. Tien kilometer na de doorkomst door het startdorp brak ik. Klim van negenhonderd hoogtemeters. Graadje of dertig, nul beschutting. M'n drinkvoorraad ging er in no-time doorheen. Het lekkere tempo bergopwaarts van een uurtje of drie terug, veranderde in zwalkend omhoog kruipen. Liters zweet drupte op mijn bovenbuis, terwijl ik met zes kilometer per uur het grind onder me door zag schuiven. Eenmaal boven wist ik dat ik het ging redden. Al was het alleen maar om dat pokkeding niet voor niets te hebben beklommen. Ik vulde mijn rantsoenen bij en stortte me op de volgende beklimmingen. Nog een keer of dertig dacht ik: 'waar ben ik mee bezig?' en de laatste klim duurde nog meer dan een uur. Maar ik haalde de finish - vraag niet hoe - na negenenhalf uur zadelpijn kweken.Wat een hobby.


Tibor reed drie keer lek en besloot de laatste vijfentwintig kilometer op zijn voorvelg te rijden. Met dit staaltje karakter à la Kenny van Hummel werd hij de held van het dorp en moest hij meerdere malen voor vreemde fotografen poseren. De velg overleefde deze heldendaad natuurlijk niet, maar had wonderbaarlijk genoeg geen slag. Herwin voelde zich de nacht voor de koers al ziek en wist wel nog binnen de tijdslimiet de eerste negentig kilometer te fietsen. Daarna besloot hij heel verstandig er mee te stoppen.


Uitslag van de wedstrijd is hier te vinden. Uitgebreid verslag over een tijd in Bikefreak-Magazine. Filmpje van de locale zender hier, hoogteprofiel in het plaatje hieronder.

Voor wielerliefhebbers: Ik gok drie keer buiten-, twee keer eerste en een twee keer derde categorie. Totaal 4800 hoogtemeters.

3 opmerkingen:

  1. Zoals de belgen het zeggen: met het hol ópen de berg op.
    chapeau!!!
    xx Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lig nog op apegapen, mag ook wel na zo'n reis/race/reis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klasse mannen!! Dat is pas karakter tonen!!

    @ Tibor: Damn: meer dan 10 uur onderweg geweest!! Dan heeft Juul "geluk" gehad dat ie een uurtje sneller was!

    De organisatie praat trouwens over 5100 hoogtemeters, wat jullie prestatie nog mooier maakt!

    BeantwoordenVerwijderen